Denk jij wel eens: Is mijn Fossil Booster Heavy? Waar light de grens? Hier moet je zijn!
Hieronder staat een compacte tabel per Pokemon Era op TcgTools.nl.
Let op: “heavy”/“light” ranges verschillen per set, print-run, long/short crimp, en zelfs per box. Gebruik dit dus als ruwe richtlijn, niet als garantie. 100% Heavy garantie bestaat niet! Koop altijd bij betrouwbare verkopers.
Let op! Gewichten komen nauw. Een keukenweegschaal werkt niet. Gebruik altijd een geijkte weegschaal met twee cijfers achter de komma.
Era |
“Light” range (gram) |
“Heavy” range (gram) |
Hoe betrouwbaar? |
Opmerkingen |
Base Set (1999) |
≈ 20.8–21.1 |
≈ 21.2–21.5 |
Middel |
Sommige “donkere” Base-boxen hebben drempels van 0.3 hoger dan “standaard” boxen |
Jungle / Fossil / Team Rocket |
≈ 20.7–21.0 |
≈ 21.1–21.4 |
Middel |
Grotere variatie als bij Base Set. 21.1+ heeft vaak een holo, maar dit is geen garantie. |
Gym Heroes / Gym Challenge |
≈ 20.2 – 20.7 |
≳ 20.8 – 21.0+ |
Laag-middel |
Ranges en gewicht drempels schommelen nog meer. Compleet gewicht van alle boosters uit box kan beter inzicht geven. |
Neo era |
— |
— |
Laag |
Niet meer met enige duidelijkheid te wegen. Shinings & Holo’s kunnen in lichtere boosters voorkomen. Range: ≈ 20.2 – 21.9 gram. |
e-Series |
≈ 16.6–17.4* |
≈ 17.7–18.3* |
Laag |
Reverse holo’s, Crystals & variabele printruns maken wegen onbetrouwbaar. Per box sterk verschillend. *Complete box nodig om semi-betrouwbare grens te bepalen mbt holo’s |
EX-era (2003–2007) |
— |
— |
Laag |
Reverse holo’s, Hit types & variabele printruns maken wegen onbetrouwbaar; per box sterk verschillend. Sommige sets tonen zelfs omgekeerde trends (zwaarder ≠ hit). Range: ≈ 16.5 – 18.2 gram. |
Diamond & Pearl / Platinum / HGSS |
— |
— |
Laag |
Reverse holos + variatie → wegen weinig voorspellend waarde. Range: ≈ 16.5 – 18.2 gram. |
Black & White → XY |
— |
— |
Laag |
Invoering code-cards. Geen verschil in Light/Heavy code-cards, maar wel extra inconsistent. |
XY: BreakPoint → XY: Evolutions |
— |
— |
Niet |
Aanpassing code-cards met verschil in gewicht “green” vs “white” om hits te maskeren. |
Sun & Moon |
— |
— |
Niet |
Code-cards balanceren hits; wegen levert in de praktijk geen consistente voorspellingskracht op. |
Sword & Shield |
— |
— |
Niet |
Code-cards balanceren hits; wegen levert in de praktijk geen consistente voorspellingskracht op. |
Celebrations |
— |
— |
Laag |
4-kaart boosters te wegen, maar zwaardere boosters betekent geen duurdere hits. (Full art V/Vmax zwaarder, maar niet duurder) |
Scarlet & Violet |
— |
— |
Niet |
Code-cards balanceren hits; wegen levert in de praktijk geen consistente voorspellingskracht op. |
Mega Evolutions |
— |
— |
Niet |
Officieel nog onbekend, maar zeer waarschijnlijk gelijk aan voorgaande era. |
Samenvatting / wat kun je wél met deze info?
- Relatief goed te wegen: Eerste WotC-sets (Base/Jungle/Fossil/Team Rocket) met kanttekening dat drempels per box verschillen.
- Twijfelachtig: Gym/Neo/e-Series/ex-Era. Er zijn ranges bekend, maar consistentie maakt wegen onbetrouwbaar zonder compleet boxgewicht of heavy ≠ hit.
- Niet (betrouwbaar) te wegen: Black & White → moderne tijd door code-cards met verschillend gewicht die hits compenseren (vanaf XY: BreakThrough in 2015)
- Resealed voorkomen: Filter resealed boosters met gewichten die niet passen bij de booster era.
Notitie van TcgTools: Weeg boosters met integriteit. Verkoop gewogen boosters als gewogen boosters. Verkoop geen light boosters als ongewogen. Voorkom fraude, hou de hobby leuk!
Heb jij op of aanmerkingen? App of mail ons met tips, aanpassingen of vragen!